mandag den 18. oktober 2010

Stor, større, vildere og lidt skuffende

Mainstream produkter er bare sjovere at nørde i store amerikanske superkæder med tons af grej på hylderne.

Selvfølgelig er nicherne også til stede over there, men her er internettet igen bare federe at bruge end at støve rundt efter butikker du ikke aner hvor ligger.


Det er min grejopfattelse af USA efter et par kombinerede friluftsture og familieferie derovre de sidste par år.

Jeg var så heldig på andensidste dagen af en vandretur, at støde ind i et 24 timers adventure race i Wisconsin.
Når jeg spurgte nogle af arrangørerne ind til grejbutikker. Så pegede de enstemmigt på REI.

REI er en kæmpe kæde med rigtig meget grej fra alle de store producenter. Men det mest innovative var faktisk et par af deres egne designs. Mere om det en anden dag.

De små nicheprægede produkter er ikke altid lige nemme at finde på gaden.

Derfor rejste jeg måske lidt skuffet hjem derfra. Men også kun lidt, for de fede nicheprodukter findes stadig. I webshops og med anmeldelser på diverse webzines og youtube.

Længe leve netjournalistikken i hånden på bloggere og youtubere. Prøv lige at se på kvaliteten af de få men ret gode danske blogs i den niche jeg selv beskæftiger mig med.

Det kan gennemsnitligt fint hamle op med f.eks. politiken.dks (det er med vilje jeg ikke linker til politiken.dk, jeg vil gerne skåne jer for den elendige kvalitet der oftest kommer ud af deres grej guides og håbløse overfladiske videoer). sektioner med vejledning i vedligeholdelse af mtb, valg af løbesko eller "introduktion" til barfodsløb.

Og så blev jeg alligevel imponeret
Men selv de store producenter er nogle gange for vilde i USA, i hvert fald når vi kommer fra lille snollede Europa

Mountain House er en producent af frysetørret føde til friluftsfolket. Du finder det bl.a. hos Friluftsland. Deres mad er faktisk glimrende og prissat en anelse lavere, da deres portioner mætter 1½ (og ikke to som de skriver) person, end konkurrenten Real, som kun giver en enkelt portion.

Mums filibaba

Igen var jeg i REI for at købe ind til turen. Der var det vildeste udvalg af retter. Jeg vil løbende komme med et par anmeldelser på bloggen som inspiration til dig der skal til USA og vandre.
Mange af varianterne findes simpelthen ikke i Europa. Det er lidt ærgerligt.

Mest imponeret var vi, da vi åbnede pakken med kyllingebryst og kartoffelmos.

Der var sgu to stk kyllingebryst. Full size og frysetørret i posen. Mega crazy. Og de smagte faktisk ok og konsistensen var i top, undtaget en lille del i midten hvor vandet ikke var trængt ind.

De lover kyllingebryst
og vi fik kyllingebryst
så bliver frysetørret mad næsten ikke sjovere

Men også kun næsten, for jeg har en lille pakke med hjem,
som skal testes på tur med nogle gode venner her hen over vinteren på et tidspunkt


For en grejnørd er en rejse til USA ensbetydende med en tur i de store butikskæder, men som oftest vil du spilde tiden med at gå i de mindre butikker. Udvalget er ens og de store har bare meget mere.


Med mindre du lige kender en konkret nichebutik. De findes nemlig også. Indtil nu har jeg dog kun fundet en cykelbutik, som f.eks. havde et mint condition eksemplar af tåclips som profferne kørte rundt med i touren inden klikpedalerne tog over. Det var nørdet - pris $ 199,-. Når jeg engang bygger en gammel stålramme op skal jeg helt sikkert have sådan et par!

Ingen kommentarer: