tirsdag den 10. august 2010

Slope og traditionel stelgeometri

Tredje indlæg i føljetonen på bjafle.dk.

Det hele udspringer af at Malte skal have ny racercykel.
Og Malte vil gerne køre hurtigt! Faktisk skal han helst ikke overhales.

Jeg hjælper ham med at finde cykel, stelstørrelse og nu også en guide til at vælge rette stel med slope geometri, når han står med sine kropsmål og har fundet størrelsen i traditionel geometri.

Læs evt. Første og andet indlæg i føljetonen her:
Fem skarpe bud på en racer til ca. 14.000,-
Hvordan finder jeg min stelstørrelse?

Slope og traditionel stelgeometri
Når du kigger på overrøret på din racercykel.
Så vil røret enten være vandret, som du ser på billedet her. Eller det vil være skråt, ude af vatter. Slope er ikke en specifik hældning, men blot udtryk for at overrøret er mere eller mindre skråt.

Når du får et vejledende mål for det stel der passer til dig, så kommer det i traditionelle mål.
Målet du skal gå efter, er længden af sadelrøret målt fra midten af kranken og til toppen af sadelrøret.

Det er jo meget fint for en traditionel geometri.
Men for en cykel med slope, så vil sadelrøret jo være meget kortere og sadelpinden tilsvarende længere.
Men så passer vores resultater fra stelguides jo som nat og dag.
Derfor arbejder man med betegnelsen effektiv sadelrørslængde, eller på engelsk som du ofte vil støde på, så kaldes det for effective seat tube length.

Det er denne værdi du som udgangspunkt skal ud og finde for de slope stel du har kig på.
Jeg har her valgt at sætte eksemplet ind for den Colnago Ace som jeg henviste til i første indlæg:


Fremhævet med rød ser du nu denne virtuelle udmåling på effective top tube length.
Helt ude til venstre kan du derefter aflæse, at hvis vi holder os til ønsket om en str. 58 i traditionel geometri, så bliver det for en Colnago Ace til en str. 54.

Størrelsen kan sagtens være en anden for en anden slope ramme, men øvelsen for at finde frem til din størrelse er den samme.

Så skulle det vist også være det vi skal igennem for at komme frem til en brugbar cykel.

Vi kunne blive ved og ved og ved...
Det er klart at der stadig kan stilles mange flere spørgsmål til diverse indstillinger på cyklen.
Frempind, setback på sadelpind, placering af sadel eller bredde på styret.

Der er indstillinger som nogen højt og helligt vil hævde kun kan have et svar.
Jeg er nok mere pragmatisk og vil sige at en del præferencer kommer med erfaringen. F.eks. hvor oprejst eller foroverbøjet vil du sidde?
Hvad er din fornemmelse for kraftoverførsel kontra teorien?


Jeg tror også at sådanne indstillinger har noget med vane at gøre. Du kan altid justere efterfølgende, når man får noget mere erfaring med sin ramme og sin egen stil på cyklen.
Min sommerracer adskiller sig da i geometri fra min vinterditto. Min cross cykel har af indlysende årsager en helt anden indstilling, men kan da sagtens køres på på landevejen af den grund.


Få nu bare købt en cykel der passer. Kom ud og få vind i håret. Men husk for guds skyld den hjelm!!!
Så nørder vi frempinde og sadler en anden dag.

Ingen kommentarer: