mandag den 15. februar 2010

Grejtest: Minipumpe på catwalken

Det har været en begivenhedsrig sidste uge i mit cykelunivers.

Jeg lykkedes med at træde mit kranksæt i to dele. Og reparere det igen efter en længere et-ben-spurt hjem.

Jeg flækkede mit old school Campagnolo Record 8 speed ergogreb på vinterraceren. Og fandt et nyt sæt på Ebay. Men mere om det når det ankommer fra Frankrig og nogle dage.

Og sidst men ikke mindst har jeg haft den udsøgte fornøjelse at følges med en fræk og lækker lille sag.

Jeg har testet en minipumpe fra amerikanske Lezyne.
Det første der falder mig ind, da jeg ser pumpen, det er lir for næsten alle pengene.
At der sniger sig et "næsten" ind, det skyldes kun at pumpen også kommer i en variant hvor en del af materialet er carbon. Prisen er så også derefter skal det siges.

Lezyne har specialiseret sig i at designe cykeldele i cnc-fræset alu tilsat et god portion design.

Tag et kig på billederne på dette blogindlæg, og du vil nok give mig ret i at pumpen bare er en del mere bling bling end hvad du er vant til at køre rundt med?

Så nok om designet i sig selv. Det er spot on og med sort, guld, rød eller blå så skal der nok være en pumpe der matcher dit humør.

Pumpen koster kr. 299,- og det er derfor ikke nok at den ser godt ud. Den skal altså også kunne pumpe noget luft i et dæk og være fornuftig at betjene.

3 hurtige
For at komme til at pumpe skal du igennem tre hurtige skridt.
1: Inde i pumpen finder du en lille slange, som du tager ud.
2: Denne slange skruer du nu fast på din ventil. Den ene ende passer til autoventiler. Den anden ende passer til presta/racerventiler.
3: Skru nu selve pumpen fast på slangen.

Så er du klar til at pumpe. Lyder det langsommeligt og besværligt?
Det er der overhovedet ikke. Og det har store fordele.
  • At du skruer det hele sammen gør, at du slipper for en pumpe som ikke vil bide ordentlig fast om ventilen. Eller en ventil der knækker, som jeg selv har oplevet det under en konkurrence, hvor adrenalinen pumper og finmotorikken svigter lidt.
  • At du har en slange mellem pumpe og ventil gør det så meget lettere at finde en position hvor du kan give maks gas med pumpen.
Lezyne Pressure Drive giver også godt med luft for hvert et tag, selv i den mindste model small som jeg har testet.
Min fornemmelse siger mig, at det er den hurtigte minipumpe jeg har prøvet, når det gælder et MTB- eller Crossdæk.
Sammenlignet med min Cannondale og Crank Brothers Power Pump er der i hvert fald ingen tvivl.


Et maks tryk på 8,3 bar
Lezyne fortæller mig, at jeg kan pumpe 8,3 bar i dækket. Det lyder jo lovende, da jeg skal bruge ca. 6 bar efter en punktering på landevejen.
I mangel på punkteringer, så piftede jeg et par dæk i kælderen og gik i gang med at pumpe. Og jeg pumpede og jeg pumpede.
Jeg pumpede til jeg ikke kunne presse en brøkdel af en bar mere i dækket. Og da jeg satte min fodpumpe til, kunne jeg måle det til lige under seks bar. Lægger jeg så den smule luft til der røg ud ved monteringen af fodpumpen, så kan jeg strække mig til 6 bar.
Det er på grænsen til at være nok. Og langt fra de 8,3bar som Lezyne lover.

Med min gamle Crank Brothers pumpe kan jeg komme over seks bar, men det tager til gengæld afsindigt lang tid. Hvad skal jeg vælge??? jeg ved det ikke rigtig.

Til Lezynes store forsvar, så lover de mig med Pressure Drive en pumpe som er udviklet til MTB. Og dertil er Pressure Drive formidabel.

Den er nem at bruge, pumper hurtigt og kan tage både auto- og prestaventiler, hvilket kan være en fordel når ens holdkammerater i et adventurerace dukker op med autoventiler på slangerne.

Specielt tanken med en lille slange mellem pumpe og ventil fortjener endnu et rosende ord med på vejen. Det gør processen med at stå og pumpe så meget nemmere.

Vægten lander på 90 gram. Det er lavt uden at være lavest.
Med et design af en pumpe, som både har denne ekstra slange pakket ned i sig selv og et luftkammer der giver rimelig meget luft, så er en vægt på bare 90 gram alligevel yderst fornuftigt. Ellers kan du jo købe carbon versionen og spare yderligere 8 gram!


Pumpen er lille nok til at ryge om i ryglommen på min jersey. Men fordi den er så 'damn good looking', skal den selvfølgelig sidde i sin holder på stellet ved flaskeholderen.

Lezyne Pressure Drive 'small' minipumpe
Vægt: 90 gram
Længde: 170mm
Farve: Sort, guld, rød eller blå
Pris: 299,-

Ingen kommentarer: