tirsdag den 21. september 2010

Top 1 over ting det er dumt at glemme

Var på vandretur med min kæreste for nylig.

Det var skønt at komme ud og vandre mere end blot en kort endagstur.

Vi kørte en tur ned i de sydfynske alper og fik lidt frisk luft og en god nats søvn i teltet.


Men det var lang tid siden vi sidst havde været af sted, jeg havde fået den lettere tosset ide, at jeg ville se at få afsluttet mit universitetsstudie, som har stået på on-off siden 1998.
Sikkert en fornuftig beslutning, men det kostede mig så en sommer med snuden mere i bøgerne end på cyklen, i skoven mm.

Nå ja og så en lidt forsømt blog.

Lidt rusten på udrustningen, det var jeg åbenbart blevet, for da Marianne bliver øm på hælen må vi kigge langt efter den sportstape vi ellers altid har med.
Du kan ofte undgå selve vablen, hvis du tager dig tid til at sætte sportstape på, med det samme du mærker den mindste irritation eller ømhed.

På længere vandreture eller løbeture, så sætter jeg faktisk tape på allerede inden foden kommer i støvlen. Jeg kender efterhånden forden og ved hvor det som oftest bliver ømt.

Nå men på denne famøse vandretur var gode råd dyre. Havde vi så bare et lille plaster med? Nix.


Men vandrestavene havde vi husket. Og på min vandrestav sidder altid nogle meter gaffatape. Så i mangel på bedre fik vi tapet hælen op med rå gaffa. Gaffa'en virkede egentlig udmærket, men næste gang har vi nok alligevel husket sportstapen. Turen kunne fortsætte og vi kunne grine lidt af det hele på vejen hjem mod Jylland.

mandag den 13. september 2010

Test: Kortlomme-skulderstropholder

Måske bloggens billigste stykke grej som er blevet anmeldt til dato.

For at skåne mine kort på vandretur, pakker jeg dem altid ned i en kortlome. Jeg har testet en del gennem tiden, og altid med det samme lille problem.


Hvor filan gør jeg af mit kort når jeg ikke lige har behov for at have snuden begravet dybt i stier, bevoksningsgrænser og højdekurver.

Kortet må jo også gerne være lige ved hånden når jeg skal bruge det. Kortet må i kortlommen også gerne være sat fast til f.eks. rygsækken, så jeg ikke lige taber det ud af en bukselomme. Ikke at jeg nogen sinde har gjort det. Men jeg har hørt historien om en der kendte een, der engang havde...

Løsningen er for mig blevet en kortlomme, hvor jeg kan have en snor eller webbing i. Pt. bruger jeg en model fra Sea to Summit, som ikke koster alverden. Har den i to størrelser. En lige til A4 og en i nummeret større.

Kortommen kan bindes fast til rygsækken og kan ydermere rulles. Det sidste er en nødvendighed for at min lille grejtest her.


Så til sagen
På tur med rygsæk har jeg et simpelt lille stykke elastiksnor bundet fast et sted på skulderremmen af min rygsæk. Når jeg ruller min kortlomme sammen kan den lige sættes fast i elastiksnoren, og skal jeg kigge kort er det hurtigt lige at hive det frem.

Ideen er enhåndsbetjent og kortet sidder ikke i vejen når jeg bare vandrer og nyder udsigten eller sveden der drypper op ad bjerget. Løsningen er letvægts og super nem når først elastikken er bundet i rette størrelse.

Det kan være en fordel at kortlommen har en eller anden anordning, der kan forhindre den sammenrullede kortlomme i at glide ud af elastikken, som det kunne tænkes, hvis du havde et kort der blot var lamineret med blødt plast.


Til vandring, alt i alt en super smart måde at lægge kortet til side på for at opleve naturen.

Du skal være meget velkommen til at snuppe ideen til din næste tur, ligesom jeg selv stjal ideen fra en god ven jeg var på vandretur med en gang for længe siden på en fjen fjern sti i Sverige.

fredag den 3. september 2010

Røven i vandskorpen

Når jeg selv blogger, er det meget naturligt, at min RSS reader kører med en lang række af andre blogs. Til min egen overraskelse er der efterhånden en del triatleter tilknyttet.
Sjovt fordi jeg aldrig har ejet en enkelstartscykel (har dog haft tribøjle på raceren i mine unge dage da det var moden). Og det der med at svømme. For dælan jeg er elendig til det og kan ikke holde røven i vandskorpen, finde ud af ikke at trække vejret under vandet, eller for den sags skyld svømme særligt hurtigt.

Men en af de blogs jeg følger er DC Rainmaker, en fyr der skriver om løst og fast. Også længere artikler om grej.

Lige pt. har han lanceret en smart lille konkurrence på bloggen. Du og jeg har muligheden for at vinde et Garmin 310XT løbeur.

Og for at komme ud til så mange som muligt opstiller han, lidt smart, betingelserne for at deltage. Alle kan deltage, men ved at sprede kendskabet til hans blog kan man deltage med op til tre lodder.

Hep hey - der fik Mr. DC Rainmaker mig til at skrive om hans blog og konkurrence. Flere besøgende til hans blog, for du vil vel også gerne have chancen for at vinde sådan et fikst ur ik'?

Nu er jeg i hvert fald i puljen med tre lodder, da jeg har spredt budskabet her og på twitter. Desuden lægger jeg hans metode i skuffen og hiver den frem ved en senere lejlighed.

torsdag den 2. september 2010

Hvis nu det var min webshop

Selv om jeg pt. har lidt travlt og i må nøjes med en lidt mindre strøm af ord fra mit tastetur, så er i dag oplagt til en lille opdatering. Ikke mindst fordi jeg netop sidder og nørkler med marketing og branding på nettet, når jeg ikke lige skriver her.

Så med hovedet kørt i stilling til tanker omkring emnet, så er det at jeg tænker:

"Hvis nu det var min webshop, så ville jeg..."
outsite.org, hvor der debatteres friluftsliv har Bjergkæden netop lanceret en nyhed om alle deres fede vinternyheder fra Patagonia. Og se det er jo ret fedt nok. Jeg måtte i hvert fald lige se hvad Patagonia og Bjergkæden havde i godteposen.
Ferie i Chicago
Selvfølgelig skulle turen forbi Patagonia Store

Hvis Bjergkæden skulle komme forbi og læse med (hvilket i selvfølgelig gør, for i har da en Google Alert sat op), så tag mit indlæg som et godt råd og vær glade for at jeg valgte at bruge jer som case :-)

Jeg har desværre ikke pengene, men deres Special Edition Down Sweater jakke er sgu mega blæret. Ligner samme stoftype som Terra Novas kommende sindssygt lette telt er lavet i.

Sidespring. Tilbage til Bjergkædens reklame for de nye Patagonia varer og hvordan jeg ville have gjort, hvis det var min webshop.

Fokus venner - fokus
- Linket fra outsite.org linker til Bjergkædens forside. Men da nyheden handler om Patagonia, så send da den købelystne forbruger direkte til Patagonias nye varer.

- Første produkt vil få mest opmærksomhed. Her har Bjergkæden valgt en vinterhue og taste/stavefejl. Nå ja og udenfor mit vindue skinner solen og vinteren er ikke noget jeg tænker så meget over endnu. Jeg ved godt, at for butikkerne kommer varerne nu og der skiftes ud på hylderne. Men hey det er en webshop. I kan vælge mellem en lang række af produkter at lægge øverst. En "Fint vinter hue"??? Come on guys ;-)

Udflugt på amerikansk, i bil helt ud til naturen.
Smart når man har smadret menisken :-)

Hvad ville jeg have gjort?

- Jeg ville vælge at fokusere på et produkt jeg ved forbrugeren kan få glæde af i dag og resten af efteråret og vinteren.

- Jeg ville uden at blinke have sat Patagonia Down Sweater vesten øverst (men hey den er der kun til kvinder???) Vesten er fantastisk til den tid vi kommer ind i nu både på tur og i hverdagen. Jeg kommer med en anmeldelse af min senere på måneden, det er jeg næsten forpligtet til efter dette blogindlæg.

- Nu er vesten der kun til kvinder, så jeg ville ligeledes smide et produkt i samme kategori til herre op i toppen af nyhedslisten. Det kunne være R2 jakken eller R1 jakken (som jeg hellere havde set i pullover).

- Og så teksten kære Bjergkæden. Det er nu i har læseren på jeres site, så fang deres interesse med en god tekst. Det kunne være: "Et hit til efterårets kølige aftener...bla. bla." Vi mærker alle at det er blevet køligere om aftenen, vi kan relatere til beskrivelsen og bliver mindet om behovet for et nyt stykke grej der kan dække et aktuelt behov.


- Igen det er en webshop. Ikke et katalog i pap. Udnyt mediet - det kan virkelig gøres meget bedre. Og husk, i kan rette igen i teksten. I dag, i morgen eller når sneen daler ned. Der er selvfølgelig noget med udgifter til tekstforfatter, placeringer i Google mm. Men som udgangspunkt behøver teksten ikke være absolut.

- Til sidst ville jeg stille mig selv spørgsmålet: "Hvorfor forhandler jeg Patagonia?" Svaret må forbrugeren gerne kunne mærke og forholde sig til i forbindelse med besøget på jeres webshop. Så er chancen for at forbrugeren også skaber en relation til brandet noget større. Mangler i inspiration, så brug nettet og lyt til hvad forbrugerne siger om Patagonia. Lær af det og brug det i jeres kommunikation.

Selvfed selvpromovering